Zijn relatiegeschenken nog wel van deze tijd?


Relatiegeschenken zijn een goede manier om aan een klant of zakelijk partner te laten zien dat je de samenwerking waardeert. Maar hoe weet je nu precies welke geschenken geschikt zijn als relatiegeschenken? En zijn relatiegeschenken nog wel van deze tijd?

Wat is nu precies een relatiegeschenk?

Een relatiegeschenk is een geschenk aan de relaties van je bedrijf. Dit kunnen zowel klanten als zakelijke partners zijn. Meestal is het geschenk herleidbaar naar je bedrijf. Dit kan, bijvoorbeeld, doordat het logo van je bedrijf er op staat. Duidelijk leesbare en mooi bedrukte reclameartikelen zijn een goed voorbeeld van een relatiegeschenk, maar ook samples of testers van producten van je bedrijf.

Waarom zou je een relatiegeschenk geven?

Een relatiegeschenk is nog altijd een perfecte manier om een zakelijke relatie te laten zien dat je de samenwerking waardeert. Je vindt het fijn om met die connectie samen te werken of waardeert hun diensten voor je bedrijfje. Daarnaast is een relatiegeschenk ook een goede herinnering aan je zakelijk partner dat je bedrijfje bestaat en altijd klaar staat om hen met jouw diensten of producten te helpen.

Wat zijn de voor- en nadelen van het geven van een relatiegeschenk?

Zoals veel zakelijke beslissingen, kleven er aan het geven van relatiegeschenken een aantal voordelen en nadelen.

Om je te helpen met het maken van een beslissing over het geven van een relatiegeschenk, zetten we een aantal voordelen op een rijtje:

  • Het geven van een relatiegeschenk is een goede manier om een zakelijke partner te laten zien dat je zijn of haar producten of diensten waardeert. Met een relatiegeschenk laat je zien dat je het een prettige samenwerking vindt. Een cadeau geven gaat zonder tegenprestatie.
  • Een relatiegeschenk is een goede manier om een zakenpartner te bedanken. Vooral als je net een gezamenlijk project hebt afgerond, kan een geschenk sturen als dank voor de samenwerking zorgen voor het opbouwen van een goede band.
  • Het geven van een relatiegeschenk is ook goed voor de naamsbekendheid van je bedrijfje. Relatiegeschenken kunnen hele nuttige en handige reclameartikelen zijn. Veel relatiegeschenken hebben namelijk iets, zoals een logo, dat terug te leiden is naar jouw bedrijfje. Door het sturen van een relatiegeschenk laat je jouw zakenpartner zien wat jouw bedrijf allemaal maakt of welke diensten het aanbiedt.

Natuurlijk kleven er ook wat nadelen aan het sturen van een relatiegeschenk. Hou de volgende nadelen daarom ook in je achterhoofd:

  • Het kan zijn dat het bedrijf waar je mee samenwerkt een reglement heeft voor het aannemen van geschenken. Zo kan het zijn dat ze, bijvoorbeeld, niet een al te duur geschenk mogen aannemen. Geef daarom vooral een geschenk dat qua prijs goed past bij het project waar ze mee geholpen hebben. Anders kan het een ongemakkelijk, zakelijk risico vormen.
  • De aanschaf van relatiegeschenken kan invloed hebben op de altijd aanwezig cashflow. Denk hier ook goed over na.
  • Het kan voor scheve gezichten zorgen als niet iedereen in het bedrijf een geschenk krijgt. Denk er daarom goed over na wie je precies een geschenk wilt sturen, en of dit niet voor een nare situatie gaat zorgen bij die persoon.

Waarom het sturen van een relatiegeschenk toch een goed idee kan zijn

Kortom, een relatiegeschenk is een goede, zakelijke manier om aan een partner te laten zien dat je de samenwerking waardeert. Het is daarom zeker nog van deze tijd. Het zorgt voor het opbouwen van een zakelijk band. Zorg er wel voor dat je je goed informeert over welke reglementen er zijn rondom van aannemen van relatiegeschenken bij je zakenpartner. En stuur ook niet een al te duur geschenk op. Dan laat je niet alleen zien dat je het bedrijf en de werknemers waardeert, maar ook respecteert.



https://www.ondernemersblog.nl/blog/zijn-relatiegeschenken-nog-wel-van-deze-tijd/