Xbox-president Sarah Bond heeft gezegd dat Apple een stap in de verkeerde richting zet wat het DMA-beleid betreft dat op 7 maart van kracht gaat. Dat meldde Tweakers dinsdag. Apple maakte eerder deze maand plannen bekend waarmee men wil voldoen aan de Europese Digital Markets Act, maar stuitte daarbij op veel kritiek. Wat is hier aan de hand?
Vorige week noemde ik de DMA het sjacherijnige broertje van de Digital Services Act (DSA). Waar de DSA spelregels stelt voor platforms en hosters die met name gericht zijn op transparantie en eerlijk zijn naar je gebruikers, komt de DMA met een hele lijst verboden en verplichtingen voor ‘poortwachters’ oftewel bedrijven die gewoon heel machtig zijn in de ict/internet-wereld. Die lijst is gebaseerd op een hoop dingen die misgegaan zijn in het (recente) verleden, dus die wet zit inderdaad mopperend en zuchtend “káp hier nou eens mee” te klagen.
In dit zwartboek van het ict-recht zien we een aantal halen naar Apple:
7. De poortwachter verlangt van eindgebruikers niet dat zij gebruikmaken van een identificatiedienst, een browser-engine of een betalingsdienst, of van technische diensten die het aanbieden van betalingsdiensten ondersteunen, zoals betalingssystemen voor in-app-aankopen, van die poortwachter, noch van zakelijke gebruikers dat zij die gebruiken, aanbieden of ermee interageren in het kader van diensten die zij aanbieden via kernplatformdiensten van die poortwachter.
Dit is natuurlijk letterlijk de situatie met Apple’s App Store, waar je 30% betaalt van alle transacties via de app. Onder meer Spotify is daar heel boos over, dus de hoop was sterk dat Apple dankzij de DMA een alternatief zou verzinnen.
Dat alternatief is er nu, maar je hebt er weinig aan:
A completely new 0.50 cent Euro fee per download, every year, in perpetuity, to Apple for just allowing developers to exist on iOS.
Apple is still charging a 17% rent on developers for existing in the App Store if they offer alternative payment methods or link out to their own website.
Met deze (en andere) maatregelen is het natuurlijk búitengewoon onaantrekkelijk om over te stappen naar een andere appstore of een andere betaalmethode. En dat lijkt dan ook precies de bedoeling van Apple te zijn geweest: oké, we moeten van de DMA een alternatief bieden, dit is een alternatief dus haha ja we voldoen hoor.
Ik had ooit de “ja haha” regel: als je dat in je juridisch argument gebruikt, dan is het argument onjuist. Die is niet zo’n succes gebleken maar hij klopt wel precies met dit geval.
Het lastige is natuurlijk: wat gaan we eraan doen als Europa zijnde? Snel doorpakken vanuit de Commissie en direct een bindende aanwijzing zou het verstandigste zijn – boetes hebben weinig effect, maar “je product moet van de schappen tenzij je deze maatregel doorvoert” zal een stuk meer pijn doen.
Arnoud