wij stapten over naar Piwik PRO


De Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt nog steeds het gebruik van Google Analytics in Nederland. Wij besloten niet langer te wachten en zijn onlangs overgestapt naar Piwik PRO. In deze blog belichten we de voordelen van Piwik PRO ten opzichte van Google Analytics en bespreken we de implementatie.

Het einde van Google Analytics?

Google Analytics is al jaren de standaard op het gebied van website analyse. De tool geeft dan ook een gemakkelijk en gratis inzicht in het gedrag van websitebezoekers. De afgelopen jaren ligt Google Analytics echter onder vuur vanwege de omgang met persoonsgegevens. Standaard worden gegevens, waaronder persoonlijke informatie, doorgestuurd naar Google in de Verenigde Staten. In sommige landen is het gebruik van Google Analytics zelfs onwettig verklaard. Het onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland laat echter nog op zich wachten.

Lees hier meer over in deze blog.

Het is dus mogelijk dat Google Analytics plotseling niet meer is toegestaan in Nederland. En dat is flink lastig als je alle inzichten over je website bezoekers uit Google Analytics haalt. Gelukkig bestaan er privacyveilige alternatieven zoals Piwik PRO en Matomo.

Deze alternatieven worden vaak door elkaar gehaald omdat zij een gedeelde geschiedenis hebben. Matomo is namelijk een open-source project dat eerst Piwik heette. Piwik PRO leverde toen al ondersteuning op bedrijfsniveau en premium functies. Vanaf 2016 liepen de paden uiteen en is Piwik Matomo geworden.

Piwik PRO vs. Google Analytics

Het belangrijkste voordeel van Piwik Pro is natuurlijk dat het zich volledig richt op privacy en gegevensbescherming en volledig compatibel is met de AVG. Het account wordt lokaal gehost op servers in de EU. Bovendien kun je kiezen tussen een openbare of private cloud, of je kunt je account hosten op je eigen cloud. Met Piwik PRO kun je de tracking aanpassen naar jouw privacyvoorkeuren en bepaalde persoonlijke gegevens uitsluiten. Privacy by Design-principes worden gevolgd en de klantdata wordt niet gebruikt voor eigen doeleinden. De privacy van jouw websitegebruikers wordt dus gewaarborgd.

Een ander opvallend verschil is dat Piwik PRO een volledig geïntegreerde Analytics Suite biedt, bestaande uit Analytics, Custom Report, Tag Manager, Customer Data Platform, On-Site Retargeting en Consent Manager. Bovendien biedt Piwik PRO een intuïtieve interface waarin je zelf dashboards kunt samenstellen, in tegenstelling tot de beperkte flexibiliteit van Google Analytics. Net als Google Analytics biedt Piwik PRO de mogelijkheid om funnels en user flows van je website in kaart te brengen. Daarnaast biedt Piwik PRO ook heatmaps, waarmee je kunt zien waar gebruikers zich op een pagina bevinden.

In tegenstelling tot Google Analytics, is Piwik PRO alleen gratis als je maximaal 500.000 maandelijkse acties hebt. Wanneer je hier overheen gaat kun je ervoor kiezen om minder acties te tracken of bepaalde domeinen niet te tracken. Je kunt additionele maandelijkse acties er ook los bij aanschaffen. Je kunt ook upgraden naar een betaald entreprise account, bij dit abonnement biedt Piwik Pro ook technische ondersteuning bij de implementatie.

De implementatie van Piwik PRO

Voor het integreren van Piwik PRO op jouw site, kun je vaak een plug-in gebruiken die aansluit bij jouw CMS. Een andere optie is om zelf een stukje code toe te voegen aan je website, de meeste CMS’en bieden ook een ingebouwde mogelijkheid om dit te doen.

Wij maken zelf gebruik van het CMS Hubspot. Het digitale bureau Vet Digital dat ons ondersteunt met onze website, heeft ons geholpen met de integratie. Zij hebben de installatie code van Piwik PRO toegevoegd aan de templates van onze Hubspot CMS. Je kunt deze vervolgens testen via een Sandbox account. Deze integratie is redelijk eenvoudig uit te voeren, en voornamelijk het testen neemt de meeste tijd in beslag.

Om de bezoekers de mogelijkheid te geven om consent voor cookies te geven, hebben we gebruik gemaakt van de standaard ingebouwde GDPR module van Hubspot. We hebben Piwik PRO gekoppeld aan de GDPR-module van Hubspot, waardoor we de Tag Manager van Piwik PRO kunnen gebruiken. Hierdoor maken we alleen gebruik van de tooling waar de bezoekers toestemming voor heeft gegeven, en kunnen nog steeds anoniem web statistieken analyseren wanneer een bezoeker geen toestemming heeft gegeven.

Om dit te koppelen, moet de GDRP plugin communiceren met de beschikbare cookies van HubSpot. Voor de HubSpot Cookies is er ook uitgebreide API-documentatie waarin precies beschreven staat hoe je via de Hubspot API een derde cookie plug-in kan koppelen.

Nadat de technische implementatie is gelukt, kun je aan de gang met het inrichten van je account. Vergeet uiteraard ook niet je cookieverklaring te updaten met de cookies die zullen afvuren. Je kunt vervolgens doelen instellen in je account en data verzamelen en analyseren. Let hierbij wel op dat de data schoon is; sluit intern verkeer uit en verwijder irrelevante parameters voor de Query-URL.

Conclusie

Al met al is Piwik PRO een zeer goed en geavanceerd alternatief voor Google Analytics. Een migratie van al je websitedata is natuurlijk altijd een uitdaging, maar aangezien Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 geen data meer zal verwerken, zal iedereen hoe dan ook moeten overstappen. Het is dus een goed moment om je huidige platform te evalueren en te kijken welk platform bij jouw doelstellingen aansluit. Een migratie geeft je ook de mogelijkheid om je implementatie te verbeteren, en ervoor te zorgen dat de privacy van je gebruikers gewaarborgd wordt.



https://www.ictrecht.nl/blog/privacyvriendelijke-webanalytics-piwik-pro