Webshop vraagt of ik geld terug wil; ik wil graag dat product wordt geleverd. Hoe verder?


Via Reddit:

Op Koningsdag heb ik bij een webshop een bestelling geplaatst voor sportvoeding. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een kortingscode die alleen op Koningsdag geldig was. Tijdens het bestellen koos ik voor Click&Collect. Hierbij heeft de webshop een label aangemaakt met mijn naam, maar het adres van het PostNL punt wat ik heb geselecteerd. [Dat ging dus mis bij PostNL.] Hierdoor denken ze dat ik mn pakket door het PostNL punt nooit zal ontvangen. Ze bieden aan om mn geld terug te storten.

Ik licht deze vraag er uit omdat ik het vaak langs zie komen: een winkel krijgt om niet-inhoudelijke redenen het product niet geleverd, en meldt dat dan onder terugstorting van de aankoopsom. En dan zou de kous af zijn.

Mooi niet dus. Als je iets koopt (en betaalt), moet de winkel dat gewoon leveren. Dat dit ingewikkeld is omdat er een fout adres is opgegeven, zal ongetwijfeld waar zijn maar moet dan rechtgetrokken worden voorafgaand aan de volgende verzending. En zo ingewikkeld zou dat niet moeten zijn.

Ik snap dat dat een hoop gedoe is, maar deze consument wil natuurlijk vanwege die kortingscode niet van de bestelling af om hem ergens anders opnieuw te kopen. Dus het juridische antwoord is dan simpel, hou voet bij stuk en ze moeten leveren. Tegelijkertijd is het consumentenrecht weerbarstig, want de prijs van het product is niet zo hoog dat je hier een rechtszaak over gaat voeren.

Praktisch zijn er twee oplossingen. De eerste is vragen of het bezorgadres aangepast kan worden, dat is iets dat toch mogelijk moet zijn bij alle webshopsoftware. De tweede is vragen om een nieuwe kortingscode, bij wijze van coulance is dat vaak mogelijk om het proces vlot te trekken.

Arnoud



https://blog.iusmentis.com/2023/05/17/webshop-vraagt-of-ik-geld-terug-wil-ik-wil-graag-dat-product-wordt-geleverd-hoe-verder/