Wat zijn KPI’s? – Ondernemersblog.nl


Wanneer je als bedrijf wilt groeien en bepaalde zaken wilt kunnen meten, dan heb je hier KPI’s voor nodig. Key Performance Indicators, zoals ze voluit heten, zijn meetbare waarden die organisaties gebruiken om hun prestaties ten opzichte van strategische doelen te evalueren. KPI’s geven inzicht in de effectiviteit en efficiëntie van verschillende bedrijfsprocessen en helpen bij het sturen van de organisatie richting succes. Dit kan bijvoorbeeld voor een website het aantal bestellingen per dag, week of maand zijn, maar ook bijvoorbeeld het ziekteverzuim onder een bepaald percentage. Je kunt je dus wel voorstellen dat dit voor zowel grote als kleine bedrijven ontzettend belangrijk is. Doe je dit niet, dan is het erg lastig om doelgericht te kunnen meten. Hoe dit precies werkt en welke voordelen het ook voor jouw onderneming kan hebben, vertellen we je nu.

Voorbeelden van KPI’s

Omdat we ons goed kunnen voorstellen dat je graag wat tastbare voorbeelden zou willen hebben van KPI’s, hebben we een selectie gemaakt van wat varianten die je eigenlijk binnen ieder bedrijf wel voor een groot deel terug ziet komen.

  • Omzetgroei –  Het percentage waarmee de omzet in een bepaalde periode is gegroeid.
  • Net Promoter Score (NPS) – Een maatstaf voor klanttevredenheid en loyaliteit.
  • Werknemersbetrokkenheid – Het percentage van werknemers dat zich actief betrokken voelt bij hun werk.
  • Conversieratio – Het percentage van websitebezoekers dat overgaat tot een aankoop.
  • Kosten per acquisitie – De gemiddelde kosten om een nieuwe klant te verwerven.

Zo zijn er nog veel meer, maar deze worden vaak gebruikt om een goed beeld te krijgen van hoe een bedrijf er nu daadwerkelijk voor staat. Zoals je ook kunt zien wordt er heel erg gekeken naar het externe plaatje, zoals omzetten en conversie, maar ook naar de tevredenheid van het personeel. Hoe meer betrokken de werknemers zijn, des te meer ze voor je door het vuur zullen gaan. Dit is dus een belangrijke onderdeel om bijvoorbeeld een andere KPI te kunnen verbeteren.

Waarom zijn KPI’s belangrijk?

Nu je weet welke KPI’s er voor een deel zijn en welke het meest toegepast worden, is het ook goed om eens wat dieper in te gaan op de reden waarom ze zo belangrijk zijn. Waarschijnlijk heb je hier voor jezelf een redelijk beeld bij, maar de kans is groot dat je bij het lezen van deze redenen bij een aantal zal denken ‘o ‘oja, dat is ook handig’.

Strategische richting

KPI’s helpen organisaties hun strategische doelen duidelijk te definiëren en na te streven. Ze fungeren als een kompas dat de richting aangeeft waarin de organisatie zich moet bewegen. Stel dat jij met je bedrijf naar een bepaalde omzet wilt groeien, dan kun je op basis daarvan een doelgericht plan maken om te kijken hoe je deze KPI gaat halen.

Prestatiemeting

Uiteindelijk is het voor een bedrijf belangrijk dat er op een bepaald niveau wordt gepresteerd. Gebeurt dit niet, dan bestaat de kans dat je simpelweg te veel kosten maakt. Neem bijvoorbeeld een orderpicker die volgens de norm een KPI heeft dat gemiddeld 50 orders per dag moet worden verwerkt. Stel dat het gemiddelde op de werkvloer dan 40 is, dan kom je dus eigenlijk 20 procent te kort. We hoeven je dan niet uit te leggen dat dit geld kost.

Verantwoording

KPI’s zorgen voor verantwoording binnen de organisatie. Wat je namelijk vaak ziet, is dat je als leidinggevende bepaalde KPI’s meekrijgt die je moet zien te halen. Op het moment dat dit niet gebeurt, is het aan jou om uit te leggen hoe dit komt. Dit zorgt voor een extra gevoel van verantwoordelijkheid, waardoor je vaak net even dat stapje extra zet.

Belonen bij behalen van KPI’s

Om ervoor te zorgen dat medewerkers gemotiveerd blijven, is het belangrijk ze te belonen op het moment dat bepaalde KPI’s zijn gehaald. Het kan alleen wel heel goed zijn dat je persoonlijk je doelstelling wel hebt weten te behalen, maar als team niet. Daarom is het goed deze beide te splitsen, zodat je ook als team een stuk extra verantwoordelijkheid voelt om een stapje extra te zetten op het moment dat je het dreigt niet te halen. Belangrijk is alleen wel dat je ook goed evalueert waar het eventueel mis is gegaan, zodat je hier als team, maar ook als persoon van kunt leren.

Wat als je KPI’s niet haalt?

Het kan natuurlijk om wat voor reden dan ook voorkomen dat je bepaalde KPI’s niet haalt. Dit hoeft niet per se een probleem te zijn. Wat vooral belangrijk is, is om te kijken naar de oorzaak. Stel dat je te maken hebt met iemand die langdurig ziek is geweest, dan kan het heel goed zijn dat de KPI die gaat over ziekteverzuim niet wordt behaald. Zolang er een duidelijke oorzaak aan te wijzen valt, is het vaak niet zo heel erg. Natuurlijk neemt dat niet weg dat je er wel alles aan moet doen met elkaar om iedere KPI te kunnen halen.



https://www.ondernemersblog.nl/blog/wat-zijn-kpis/