Wanneer verdient gefotoshopte content het label “AI assisted”?


Een probleem bij Facebook en collega’s: je krijgt al vrij snel het label “AI assisted” of vergelijkbaar aan je beeldmateriaal. Moederbedrijf Meta worstelt met hoe dit aan te pakken, omdat zij nepbeeld wil aanpakken maar er nauwelijks goede criteria zijn. Maar op dit moment is het “als je Adobe®? Photoshop gebruikt, krijg je het label” en dat is ook weer niet heel handig.

De opkomst van AI-beeldgeneratoren heeft geleid tot een stortvloed aan nepbeeld en AI-revisies. Soms bizar (zoals Shrimp Jesus), soms gewoon nieuwe kunst en soms welbewuste manipulatie van de werkelijkheid – en van alles daar tussenin.

Dit aanpakken begint bij het herkennen, en daar ligt ook meteen het probleem. De meeste bedrijven in deze sector doen mee aan wat Adobe Content Credentials heeft genoemd: een label in de metadata waarin kort opgesomd staan welke handelingen met AI zijn uitgevoerd. Deze is via een stevige hash verbonden aan de afbeelding, en kan dus ook geverifieerd worden als het label uit het beeld gehaald worden (en ook na bepaalde triviale manipulaties zoals roteren).

Facebook, Instagram en collega’s screenen op dit label, en tonen dan een waarschuwing: “Made with AI”, tegenwoordig “AI Info”. Van tegenhouden of andere maatregelen is (vooralsnog) geen sprake, en in het kader van transparantie is dit al een mooie stap natuurlijk. (Het moet ook in het kader van de zorgplicht onder de DSA die deze platforms hebben.)

Probleem is natuurlijk: wanneer is iets “made with AI” of “AI assisted”. Heel veel aanpassingen die we de afgelopen twintig jaar als “image was enhanced using Adobe® Photoshop® software” (deze frase is verplicht) hebben omschreven, worden tegenwoordig als AI-aanpassingen gezien. Niet alleen generatief (het uitbreiden van je canvas) maar ook basale zaken als objecten herkennen en vervangen. Dit speelt natuurlijk ook bij andere tools.

Ik denk niet dat je hier ooit echt uitkomt. Het compromis dat nu gevonden is, komt neer op een onderscheid tussen “de afbeelding kwam in de basis uit een genAI tool” en “de afbeelding is aangepast met AI-achtige tools”. Die eerste krijgen het label, bij die tweede zie je het pas als je de foto-informatie opvraagt. Ideaal is dat niet, maar ik weet niet hoe het beter zou moeten.

Arnoud

 



https://blog.iusmentis.com/2024/09/19/wanneer-verdient-gefotoshopte-content-het-label-ai-assisted/