Online marketing: zelf doen of uitbesteden?


De wereld van marketing is het afgelopen decennium behoorlijk veranderd. Als bedrijf is je online aanwezigheid belangrijker dan ooit. Daarom is het onvermijdelijk om flink te investeren in online marketing als je succesvol wilt worden en wilt groeien met je bedrijf. Maar hoe pak je het aan? Doe je je online marketing zelf, of kun je het beter uitbesteden en investeren in de hulp van professionals? We bespreken het in dit artikel.

Zelf je online marketing doen

Een van de meest voor de hand liggende voordelen van zelf je online marketing doen, is dat je er doorgaans geld mee kunt besparen. Het is vaak goedkoper dan het inhuren van een extern bureau of specialist. Je hebt zelf de volledige controle over alle beslissingen en acties, dus ook over je budget. Vaak kun je zelf ook sneller reageren op veranderingen en campagnes aanpassen dan wanneer je afhankelijk bent van een andere partij. Ook het feit dat je zelf natuurlijk veel meer passie hebt voor je bedrijf en je branche, is een reden om zelf je marketing te doen, omdat je dan je eigen enthousiasme in je campagnes kunt stoppen. Een nadeel van het zelf doen is dat je vaak niet zo veel kennis in huis hebt als een echte marketingexpert, maar als je het niet probeert, bouw je ook niet de benodigde kennis en ervaring op. Wel moet je dan incalculeren dat je campagnes in eerste instantie minder impact zullen hebben dan wanneer deze door professionals bedacht en uitgevoerd worden.

Je online marketing uitbesteden

Er zitten natuurlijk ook voordelen aan het uitbesteden van je online marketing. Ten eerste bespaart het jou en je medewerkers tijd die je aan je kernactiviteiten kunt besteden. Ondertussen buigen de echte experts, zoals bijvoorbeeld die van het online marketingbureau in Eindhoven Online Klik, zich over jouw online marketing campagnes. Zij hebben de kennis en ervaring om effectieve marketingstrategieën te ontwikkelen en uit te voeren en zijn op de hoogte van de nieuwste trends en best practices. Ook hebben ze vaak toegang tot geavanceerde tools en technologieën die essentieel kunnen zijn voor het meten en analyseren van resultaten. Dat vergroot de kans op succes. Een ander voordeel van het uitbesteden van je marketing aan een online marketingbureau, is schaalbaarheid: als je bedrijf groeit, kunnen professionele marketeers je helpen bij het opschalen van je marketinginspanningen om aan de nieuwe eisen te voldoen. Dat is voor jouzelf vaak niet zo gemakkelijk.

Hoe maak je de keuze?

Vervolgens is de vraag welke van de twee opties je moet kiezen. Hier komen verschillende factoren van belang bij om de hoek kijken. Een van de meest bepalende factoren is natuurlijk je budget. Met beperkte financiële middelen, is het aanvankelijk verstandiger om zelf aan de slag te gaan. Onthoud wel dat goedkoper niet altijd beter is als het ten koste gaat van kwaliteit. Dat hangt ook af van je eigen expertiseniveau natuurlijk, wat ook iets is om te laten meewegen. Daarnaast is het natuurlijk ook de vraag of je überhaupt tijd en beschikbaarheid hebt om je online marketingcampagnes in eigen beheer te houden. Ook de complexiteit van je marketingbehoeften is een factor. Als specifieke expertise nodig is die je zelf niet in huis hebt, is uitbesteden de enige wijze keuze. Dat is ook zo als je streeft naar aanzienlijke groei en marktexpansie. Ook dan is professionele begeleiding vaak cruciaal om je doelen te bereiken.

Uiteindelijk is er geen one-size-fits-all antwoord op de vraag of je je online marketing zelf moet doen of moet uitbesteden. Voor veel bedrijven kan een combinatie van beide benaderingen de beste oplossing zijn. Taken zoals social media-beheer kun je bijvoorbeeld intern uitvoeren, terwijl je complexere taken zoals zoekmachineoptimalisatie en betaalde advertenties aan professionals overlaat. In ieder geval is het belangrijk om een weloverwogen beslissing te maken en niet de tijd die je nodig hebt voor je kernactiviteiten uit het oog te verliezen.



https://www.ondernemersblog.nl/blog/online-marketing-zelf-doen-of-uitbesteden/