Ondernemingsplan maken? Wij leggen het je stap voor stap uit


Een goed ondernemingsplan maken is de basis voor het succes van ieder bedrijf! Daarbij maakt het absoluut niet uit of je nu een startende ondernemer bent of dat je al enige jaren meedraait. Je zult namelijk zien, dat je met een goed doordacht plan, een stuk verder komt en het uiteindelijk ook makkelijker wordt om je doelen daadwerkelijk te kunnen bereiken. Omdat een ondernemingsplan maken voor veel starters vaak tot de nodige zweet- en paniekaanvallen leidt, wat overigens totaal niet nodig is, hebben wij een aantal handige tips voor je. Sterker nog, we leggen je stap voor stap uit hoe belangrijk het is en op welke punten je je als ondernemer moet richten bij het maken van dit plan.

Waarom een ondernemingsplan maken?

Wanneer je als ondernemer direct goed uit de startblokken wilt, dan is het belangrijk dat je voor jezelf een plan hebt. Overigens hoef je bij een bank of investeerder zonder goed plan helemaal niet aan te kloppen, dus ook vanuit dat perspectief is het iets om over na te denken. Uit verschillende onderzoeken is gebleken, dat het overgrote deel van de ondernemers, die zonder ondernemingsplan is begonnen, veel gevallen binnen een jaar is gestopt. De voornaamste reden is dat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en vaak ook helemaal niet levensvatbaar zijn geweest vanaf het eerste moment dat ze begonnen. Hadden ze van tevoren een ondernemingsplan gemaakt, dan waren ze waarschijnlijk helemaal niet aan hun onderneming begonnen of in ieder geval anders ingestoken.

In stappen je ondernemingsplan maken

Wil jij graag je eigen ondernemingsplan maken, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen of heb je gewoon wat hulp nodig als het gaat om bepaalde onderdelen? Dan ben je bij ons helemaal goed! Belangrijk is alleen wel, dat je naast onze handige tips en de stappen die we je uitleggen, je vooral zelf goed nadenkt over het een en ander. Voordat je begint met het maken van je ondernemingsplan, is het belangrijk om een sterke basis te hebben. Dit betekent dat je je missie en visie duidelijk moet formuleren. Wat wil je bereiken met je bedrijf? Waarom bestaat jouw bedrijf? Door deze vragen te beantwoorden, krijg je meer inzicht in wat je wilt bereiken en waarom je dit wilt bereiken.

Stap 1 – Marktanalyse en concurrentieonderzoek

Als ondernemer wil je natuurlijk wel weten hoe groot de kans van slagen is op het moment dat je begint. Daarbij is het wel belangrijk om jezelf niet te demotiveren, bijvoorbeeld omdat je kiest voor iets waar al ontzettend veel mensen actief zijn. Wat vooral belangrijk is, is dat je kijkt naar de potentie van de markt en wie je concurrenten zijn. Stel dat je voor jezelf wilt beginnen als schilder, dan is de kans groot dat wanneer je het serieus aanpakt, je hier een succesvolle onderneming van kunt maken. Stel dat je als ondernemer in een klein dorp een supermarkt wilt beginnen naast een grote keten zoals Jumbo of Albert Heijn, dan is de kans van slagen natuurlijk minimaal.

Stap 2 – Producten en diensten

Nu je weet hoe de markt er voor jouw product(en) of dienst(en) uitziet, heb je voor een groot deel al wel duidelijk of het levensvatbaar is ja of nee. Het is daarom nu tijd om eens te kijken naar de product(en) of dienst(en) die je wilt gaan aanbieden. Hoe competitief ben je ten opzichte van je concurrenten, maar ook hoe uniek je aanbod is. Op welke manier denk je waarde toe te kunnen voegen aan je klanten? Belangrijk is dat je al deze punten gedetailleerd uitwerkt voor jezelf. Denk daarbij ook goed na over de prijsstelling en die van je concurrenten en eventuele extra’s die jij je klanten kunt bieden, zodat je de gemiddelde orderwaarde van een klant omhoog kunt brengen.

Stap 3 – Marketingstrategie

Je hebt in de eerste twee stappen tijdens het ondernemingsplan maken, goed gekeken naar de markt, de concurrentie en ook de producten of diensten die je wilt aanbieden. In deze stap is het zaak dat je gaat nadenken over hoe je de uiteindelijke potentiële klant weet te bereiken. Daarbij komt uiteraard een stuk marketing om de hoek kijken. Denk daarom dan ook goed na over een strategie, zodat je uiteindelijk op verschillende manieren bij je klant terecht kunt komen. Dit kan bijvoorbeeld zijn door te adverteren in de plaatselijk huis-aan-huis folders, maar vergeet ook niet om direct vanaf dag 1 te werken aan je online zichtbaarheid. Beschrijf in detail hoe je jouw merk wilt positioneren en welke tactieken je wilt toepassen om je bedrijf te laten groeien.

Stap 4 – Operationele planning

Als startende ondernemer is de kans vrij groot dat je alleen begint. De kosten om ook direct de salarissen van personeel te moeten betalen, is vaak net even iets te veel van het goede. Toch is het ook als eenpitter wel belangrijk dat je voor jezelf een goede en vooral ook duidelijke operationele planning maakt. Dit is een soort van rode draad door je organisatie en vertelt iets over de uit te voeren werkzaamheden en ook de werkzaamheden. Het hebben van een duidelijk plan op dit gebied is namelijk ontzettend belangrijk voor een succesvolle onderneming.

Stap 5 – financiën

De laatste stap van een ondernemingsplan maken, is het in kaart brengen van de financiën. Het is namelijk nogal een verschil of je aan de slag gaat als bijvoorbeeld zelfstandig boekhouder of als zelfstandige in de bouw. Je zult voor een dergelijke job natuurlijk veel meer moeten investeren in gereedschappen en andere zaken om je beroep te kunnen uitvoeren. Vooral wanneer je voornemens bent aan te kloppen bij een bank of andere geldverstrekker voor een financiering voor je onderneming, zullen ze willen zien waarom jij denkt een bepaald bedrag nodig te hebben. Daarbij is het ook belangrijk te kijken welke uitgaven je allemaal hebt en wat je daar aan omzet tegenover moet zetten om jezelf uit te kunnen betalen en winst te kunnen maken als bedrijf.



https://www.ondernemersblog.nl/blog/ondernemingsplan-maken/