Je leest het goed, Odido. En nee, we hebben geen tikfout gemaakt. Zo opende een recent nieuwsbericht van KPN dat uitgebreid ingaat op de etymologie van dit woord en uitlegt dat KPN hele goede diensten levert. Een strakke actie aldus marketeers, maar zou T-Mobile, pardon Odido tegenwoordig dus, hier juridisch wat mee kunnen?
T-Mobile Nederland en Tele2 Mobiel gaan sinds kort verder onder de naam Odido. Ben, Simpel en Tele2 Thuis horen ook bij Odido, maar die merknamen blijven bestaan. Waarom men nu met de nieuwe naam – die me aan het bovengetoonde 7-up figuur doet denken – komt, is niet geheel duidelijk, maar goed het kan een bedrijfskeuze zijn.
KPN had een dag eerder lucht gekregen van de nieuwe naam, en besloot toen snel een artikel te publiceren waarin men alle klassieke SEO trucs uit de kast haalt om op alle mogelijke manieren relevant te zijn bij zoekopdrachten voor de naam Odido:
Zoals je leest heeft Odido alles te maken met goede communicatie. Zoals je weet communiceren we tegenwoordig veel via het internet of de mobiele telefoon. Laat dat nou net een onderwerp zijn waar wij alles van weten.
Natuurlijk heeft Odido een merkregistratie voor die nieuwe naam, en reclame maken voor je eigen telefonie- of internetdiensten onder die naam zal dan ook merkinbreuk opleveren. Daar heb ik weinig twijfel over. Alleen, wie de tekst van KPN goed leest zal nergens zien dat men zegt “neem bij ons Odido internet”:
Ga je op het internet op zoek naar Odido en zoek je dan naar een goede deal voor een internetabonnement? Dan zou je zomaar bij KPN uit kunnen komen. KPN biedt namelijk het beste glasvezel internet. Daarmee kan je even snel informatie versturen als downloaden. Wel zo handig als je wil thuiswerken of bestanden gaat uploaden in de cloud.
Het enige juridische punt dat ik hiervan kan maken, is dat KPN hier vergelijkende reclame maakt in de zin dat haar glasvezelinternetdienst beter is dan die van T-Mobile/Odido. Dat kan problematisch zijn, maar toevallig verklaarde dit voorjaar nog de Consumentenbond KPN haar glasvezel tot de beste van Nederland.
Ondertussen is de berichtgeving over Odido alweer zo ver en heeft T-Mobile de nieuwe naam en branding zodanig uitgerold dat het KPN artikel alweer min of meer weggespoeld is. Het zou weinig zinnig zijn om daar dan nu nog een punt over te maken. Dat gezegd hebbende, een knap gebbetje was het.
Arnoud
https://blog.iusmentis.com/2023/09/08/mag-je-hoger-scoren-dan-de-concurrent-op-diens-nieuwe-naam/