Je hebt een besluit genomen en je gaat starten als freelancer. Je wilt niet meer in loondienst, op eigen benen staan en meer vrijheid in wat je verdient, hoe en waar je werkt. Maar om succesvol te zijn heb je natuurlijk wel opdrachtgevers en opdrachten nodig. Zonder opdrachten is er namelijk ook geen inkomen. Maar hoe en waar krijg je freelance opdrachten? In onze blog geven wij een aantal handige tips en trucs.
Investeren in naamsbekendheid
Het spreekt voor zich dat je moet investeren in je naamsbekendheid, want anders komt niemand te weten dat je er bent en wat je doet. Dus ook potentiële opdrachtgevers niet. Als startende Zzp’er wil je natuurlijk de kosten zo laag mogelijk houden. Vooral als je nog niet veel of zelfs helemaal geen opdrachten hebt. Maar je zult toch een beetje moeten investeren als je meer naamsbekendheid wilt. Nu kun je geld pompen in de bodemloze put die ook wel Google Ads wordt genoemd, maar zonder een goede website heeft dat weinig zin. De basis is dus om te investeren in een goede website en met de juiste content kun je ook organische bezoekers (ook wel gratis bezoekers genoemd) ontvangen.
Breng je LinkedIn-profiel op orde
Social media kanalen zijn krachtige kanalen waarmee je in contact staat met de buitenwereld en voor freelancers is LinkedIn een belangrijk kanaal om te netwerken en om opdrachten te krijgen. Dus het is ook van belang dat je jouw LinkedIn-profiel op orde brengt. Kijk nog eens goed naar je profielfoto en de inhoud en maak de aanpassingen die nodig zijn. Op die manier kun je potentiële opdrachtgevers in beweging brengen om contact met je op te nemen en je kunt uiteraard ook zelf opdrachtgevers aanspreken met de vraag of ze jouw hulp kunnen gebruiken. Als extra tip willen we meegeven dat je jouw werkgeschiedenis kloppend maakt en dat je alle relevante opleidingen vermeld. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je een nette en professionele profielfoto gebruikt. Dus geen groepsfoto’s of foto’s waar je in een feestelijke outfit en met een glas bier in je hand op staat.
Bezoek netwerkbijeenkomsten
Het doel van een netwerkbijeenkomst is dat je tijdens een georganiseerd evenement in contact komt met mensen met vergelijkbare belangen en interesses. Je leert andere specialisten kennen en je ontmoet verschillende organisaties die wellicht behoefte hebben aan jouw dienstverlening. Er worden aan de lopende band netwerkbijeenkomsten georganiseerd. Je kunt er op zoeken via Google, maar ook op LinkedIn worden deze bijeenkomsten vaak onder de aandacht gebracht.
Detacheringsbureaus en brokers
Je kunt jezelf ook aanmelden bij detacheringsbureaus die freelancers en bedrijven samenbrengen of je kunt gebruik maken van brokers. Brokers zijn vaak in opdracht van een bedrijf op zoek naar Zzp’ers die een opdracht tot een goed einde kunnen brengen. Het voordeel is dat ze vaak in de periode dat een klus afloopt weer voor je op zoek gaan naar een nieuwe opdracht waar je jezelf in kunt vastbijten. En vooral voor freelancers is het natuurlijk belangrijk dat er weinig tijd zit tussen de opdrachten. Want geen opdracht is ook geen inkomen.
Apps en platforms
Naast al deze manieren om aan opdrachten te komen zijn er ook platforms en apps in overvloed aanwezig. Waar je jezelf als freelancer kunt aanmelden en kunt laten zien dat je beschikbaar bent voor een opdracht. Opdrachtgevers gebruiken dezelfde apps en websites om op zoek te gaan naar geschikte kandidaten en ze kunnen je een bericht sturen als ze interesse hebben in je dienstverlening. Het is feitelijk een soort vacaturesite, maar dan gefocust op het samenbrengen van zelfstandigen en opdrachtgevers. Er zijn veel gratis apps beschikbaar, maar voor premium functies moet je soms maandelijks een bedrag betalen. Er zijn ook speciale apps en platforms beschikbaar voor bepaalde branches. Dus welke app of platform je kiest is ook afhankelijk van in welke branche je actief bent.
https://www.ondernemersblog.nl/blog/hoe-en-waar-krijg-je-freelance-opdrachten/