Via Reddit:
Vlak voor kerst kocht ik via Marktplaats een mobiele telefoon en liet deze opsturen met DHL. Marktplaats laat je voor 5 euro extra ‘kopersbescherming’ aanschaffen; met deze bescherming betaal je wel direct maar het geld wordt pas aan de verkoper uitgekeert als alles in orde is. (…) DHL blijkt het pakketje kwijtgeraakt te zijn. (…) DHL geeft aan dat er pas een case geopend zal worden na 30 dagen, omdat binnen die termijn het pakketje nog boven water zou kunnen komen. Hier ontstaat probleem twee: dit is te lang voor Marktplaats, en dus wordt de betaling overgemaakt aan de verkoper. Ik sta nu dus met lege handen.
De kopersbescherming van Marktplaats is ingevoerd voor situaties waarin je wel betaalt maar het product niet direct ontvangt. Op zich mag Marktplaats daar natuurlijk voorwaarden aan verbinden.
De voorwaarden van deze dienst (geleverd via de dienst OPP, Online Payment Platform bv) komen erop neer dat het pakket binnen een week ontvangen zou moeten worden, en dat er dan betaald wordt tenzij de koper een klacht indient. Dat laatste staat in artikel 7:
Als de koper gebruik wil maken van de Kopersbescherming en van mening is dat hij of zij geen betaling verschuldigd is omdat er sprake is van een van de hierboven onder 1) beschreven situaties, meldt de koper dit binnen 7 dagen na de datum van de Betalingsbevestiging door het openen van een geschil bij OPP via de online omgeving van Marktplaats.nl of 2dehands.be.
Dat is hier dus het geval: de koper heeft het pakket niet ontvangen, en heeft tijdig een geschil geopend. Daarna zegt OPP dat men bewijs wil dat het kwijt is(?), kennelijk door een DHL case nummer te overleggen. En dat is dan weer problematisch omdat DHL dat nummer pas na 30 dagen aanmaakt.
De procedure uit de AV is ook anders dan hier wordt benoemd (art. 11):
Indien een geschil is geopend over een product dat niet binnen de 7 dagen is ontvangen, maar waar door de verkoper bewijs van juiste verzending is aangeleverd, dan wordt de betaling uitbetaald zodra de verzendpartij of de koper alsnog de ontvangst heeft bevestigd, tenzij door de koper is gemeld dat er sprake is van een Sterk Afwijkend Product.
Dit lijkt de situatie te zijn. OPP moet dus volgens haar eigen regels wachten tot hetzij de verzender heeft gemeld een DHL ontvangstbevestiging te hebben (je tekent bij DHL voor ontvangst) of de koper datzelfde doet. Als DHL dus een maand wil wachten, dan moet het geld ook een maand wachten.
Zoals wel vaker bij consumentenrecht: dit is de theorie, de praktijk is weerbarstig en het zou me dus niets verbazen dat de verkoper inderdaad zijn geld krijgt terwijl DHL nog wil afwachten of het pakket boven water komt.
Je rechten als consument ben je natuurlijk niet kwijt. Maar om hier je recht te halen (geld terug, in dit geval) zal je dan naar de rechter moeten. En het is natuurlijk de vraag of dat de prijs van het product waard is.
Arnoud
https://blog.iusmentis.com/2024/01/23/help-de-marktplaats-kopersbescherming-beschermt-mij-niet/