Een lezer vroeg me:
Al geruime tijd maken wij zakelijk gebruik van Google Workspace. Sinds een paar dagen zit daar ineens hun AI Gemini bij, en dat is niet uit te zetten. En het abonnement wordt nog duurder ook! Kunnen ze dat zomaar doen?
Google is niet de enige, maar het viel velen wel op omdat Gemini voorheen als aparte betaalde dienst werd aangeboden. Maar iedere dienstverlener wil inhaken op de AI hype en stopt dus ergens een chatbot, schrijftool of andere al dan niet nuttige tekstgenerator in de dienst.
Regels rondom ict-dienstverlening zijn er nauwelijks, omdat vrijwel alle regels rondom dienstverlening in het algemeen decennia oud zijn. In Nederland komt het grofweg neer op je best doen (zorgplicht), recht op betaling hebben en alleen opzeggen bij serieuze redenen tenzij anders afgesproken. Voor de rest: spreek het samen af.
Nou zal er zelden in de voorwaarden staan dat men specifiek een AI mag toevoegen, maar algemene uitspraken over “de dienst kan van tijd tot tijd wijzigen” of “nieuwe features krijgen” vind je natuurlijk overal. En dan is de discussie snel klaar: ja, dat mag. (Heb je expliciet afgesproken dat je dienstverlening stabiel blijft in periode X, dan natuurlijk niet.)
Toegegeven, deze features zijn soms irritant en niet iedereen zit er op te wachten. Maar is het ook juridisch problematisch? Ik kan eerlijk gezegd vooralsnog geen reden bedenken, behalve als je werkt in een gereguleerde sector waar ieder informatiekanaal verdacht is. Als je bijvoorbeeld als medicus werkt en nu patiëntgegevens door Gemini laat herschrijven, dan is dat wel een dingetje. Of een architect die een briefing laat samenvatten; zijn daar wel geheimhoudingsafspraken over?
“Gebruik het dan niet” ligt dan als advies voor de hand, maar je kunt moeilijk van mensen verwachten dat ze actief die knopjes blijven vermijden. Laat het immers aan Big Tech over om die dingen verleidelijk te laten zijn. Dus daar zal de organisatie echt iets moeten gaan doen om de feature te blokkeren.
De prijsverhoging biedt misschien een haakje om op te mogen zeggen, en vaak staat in de voorwaarden van grote Amerikaanse SaaS apps al een maandelijkse opzegmogelijkheid. Dus weggaan zal vaak mogelijk zijn. Alleen: zomaar even van Google wegmigreren is niet iets dat je in een weekje doet, en naar welke dienst zonder AI ga je dan toe?
Arnoud