Twintig van de honderd grootste webwinkels verplichten dat elke klant een account aanmaakt, terwijl daar geen goede reden voor is, het slecht voor de privacy is en er een groter risico is om in een datalek voor te komen, zo stelt de Consumentenbond. Dat meldde Security.nl onlangs. Het is dan ook een veel voorkomende ergernis.
De Bond legt uit:
Je moet voor een account vaak ook teveel informatie (verplicht) invullen. Veel webshops willen bijvoorbeeld per se je geboortedatum weten of je geslacht. Dat is vooral interessant voor hun marketingafdeling. Voor het opsturen van de bestelde spullen is het totaal niet nodig (hooguit of je meerderjarig bent).
Vervolgens komt de vraag of het juridisch wel in de haak is. De ACM constateert dat de wet niks zegt over webwinkelaccounts en dat er dus geen regels worden overtreden. Pff. Maar goed, die gaan dan ook niet over de AVG en juist dáár zitten de pijnpunten natuurlijk.
De meeste webwinkels gebruiken persoonsgegevens voor het afhandelen van een bestelling. Dan is het in principe simpel: bestelling afgehandeld, gegevens weggooien. Ja ja, natuurlijk niet de factuurgegevens want de Belastingdienst wil dat je dingen bewaart. Maar dat hoeft niet in een account waar de klant bij kan, en geboortedatum of geslacht is al helemaal niet nodig voor de factuur.
Zoals ik in september blogde:
Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op. Bij webwinkels zie je bijvoorbeeld vaak dat men redeneert, je hebt nog een periode garantie op het gekochte, en het account is nodig om de garantieaanvraag af te handelen. Daar valt wat voor te zeggen, zij het dat je garantie ook moet kunnen claimen als je geen toegang meer hebt tot het account. Het kan enige overtuigingskracht kosten om een organisatie dit duidelijk te maken, maar je staat in je recht als je zo’n account wil laten verwijderen.
Tegelijkertijd blijf ik sterk het gevoel houden dat webwinkels dit soort accounts aanbieden omdat (a) het zo in de software zit dus waarom niet (b) de direct marketing net wat eenvoudiger gaat en (c) niemand er moeilijk over doet.
Meelezende webwinkeliers, waarom bieden jullie accounts aan klanten aan?
Arnoud