Wil jij als startende ondernemer direct goed uit de startblokken? Dan is het maken van een uitgebreide concurrentieanalyse ontzettend belangrijk. Dit zorgt er namelijk voor dat je precies weet welke sterke en zwakke punten je concurrentie heeft, zodat je op basis daarvan kunt bepalen wat jouw positie is en wat er nodig is om het beter te doen dan je concurrenten. Omdat dit best complex kan zijn voor sommigen, hebben we een handig te volgen stappenplan, waarin jij stap voor stap je concurrenten in kaart kunt brengen en uiteindelijk dus een concurrentieanalyse hebt gemaakt, waarmee je uiteindelijk verder kunt.
Wat is een concurrentieanalyse?
Het is natuurlijk wat kort door de bocht om te zeggen dat een concurrentieanalyse niet veel meer is dan een analyse van je concurrenten. Dit mag dan in de basis wel zo zijn, maar er komt wel even wat meer bij kijken dan alleen de namen van je concurrenten in kaart te brengen en vervolgens te kijken wat ze verkopen en op welke manier. Zo kijk je bij het maken van een concurrentieanalyse naar je eigen onderscheidend vermogen, maar let je ook op een aantal andere ontzettend belangrijke punten. De 4 punten die eigenlijk als een rode draad door je hele concurrentieanalyse gaan zijn:
- Producten en diensten
- Prijzen
- Marketingactiviteiten
- Doelgroep
Het is namelijk uiteindelijk de bedoeling dat je een marketing strategie weet te bepalen, waarmee je niet alleen je concurrentie een stapje voor bent, maar waarmee je ook je potentiële klant over de streep weet te trekken. Door continu bezig te zijn met je concurrentie en dat combineren met de vraag vanuit de markt, ben je verzekerd van een ijzersterke strategie.
Stap 1 – Breng je concurrenten in kaart
Als je begint met ondernemen, is er niets zo belangrijk om te kijken wie je concurrenten zijn. Het kan namelijk heel goed zijn dat je tijdens het uitwerken van je bedrijfsplan en marktanalyse tot de conclusie komt dat je idee niet bepaald levensvatbaar is. Nu gaan we daar in dit geval even niet vanuit, maar is het wel prettig te weten wat je concurrenten precies doen. Maak dus voor jezelf een lijst met de 5 grootste concurrenten. Stel dat je met name online opereert, dan is het dus ook helemaal niet vreemd dat grote spelers zoals BOL.com in je lijst staan.
Stap 2 – Welke producten of diensten bieden je concurrenten?
Nu je weet wie je concurrenten zijn, is het zaak om te kijken welke producten of diensten ze bieden. Handig is om dit per concurrent in een apart document te zetten, zodat je overzicht bewaard en straks gemakkelijk de vergelijking kunt maken. Het kan bijvoorbeeld zomaar zijn dat een van je concurrenten een bepaald product ontzettend goedkoop verkoopt of een veel betere service biedt. Kijk dus goed naar de volgende punten:
- Type product
- Kwaliteit
- Prijs
- Levertijd
- Voor- nadelen ten opzichte van jouw product of dienst
Wat je vaak ziet, is dat vooral in een markt waarbij de concurrenten vrijwel allemaal hetzelfde product aanbieden, de prijs een belangrijke rol speelt, maar ook service en levertijd. De klant moet namelijk wel een reden hebben om voor jou te kiezen en dat doen ze natuurlijk niet omdat je website er zo leuk uitziet.
Stap 3 – Wie zijn de afnemers?
Nadat je weet welke producten of diensten je concurrentie biedt, is het belangrijk om te weten wie de afnemers zijn. Natuurlijk heb je, als het goed is al een marktanalyse gedaan, maar is het wel handig te weten welke doelgroep het bedrijf op richt. Belangrijk om te weten is wel dat dit er dus ook meerdere kunnen zijn. We zien namelijk steeds vaker dat bedrijven kiezen voor een A- en B lijn van een bepaald product. De doelgroep die voor product A gaat, is vaak niet dezelfde als die voor product B kiest. Dit heeft vaak te maken met prijs en dus ook met het inkomen van de klant. Wat een goede manier is om te achterhalen op wie de concurrent zich richt, kun je 4 dingen doen:
- Bekijk de over ons pagina
- Bekijk online recensies
- Zoek naar (positieve) klantverhalen
- Bekijk de social media accounts
Je zult zien dat je op basis hiervan een duidelijk beeld krijgt van de doelgroep waat de concurrentie zich op richt.
Stap 4 – De prijzen van je concurrent
Hoe mooi je product ook is, op het moment dat de concurrent deze voor een veel lagere prijs aanbiedt, is de kans groot dat de klant kiest voor een ander. Het is dus ook belangrijk om de prijzen van de producten en diensten die jij wilt gaan aanbieden, in kaart te brengen van je concurrent. Nu hoeft een hogere prijs niet direct te betekenen dat mensen voor een ander kiezen, aangezien bijvoorbeeld ook levertijd en garantie belangrijke peilers zijn. Stel dat je last minute nog een cadeau nodig hebt, dan is de levertijd belangrijker dan de eventuele prijs van het product.
Stap 5 – Welke service biedt de concurrentie?
Scherpe prijzen is één, maar wanneer jij maar een stukje duurder bent dan je concurrenten, maar wel binnen 24 uur kunt leveren en bijvoorbeeld de mogelijkheid geeft om een product kosteloos te kunnen retourneren, dan kan dit voor een klant een reden zijn om toch voor jou te kiezen. Een goede service is daarom dus ook heel wat meer waard dan alleen de prijs van een product of dienst. Om een goed beeld te krijgen van wat je concurrenten voor service bieden, kun je kijken naar bijvoorbeeld:
- Levertijd
- Kosten voor verzending en retourneren
- Garantie op je product
- Bereikbaarheid van de klantenservice
Het wordt, zoals je kunt zien, dus ook steeds belangrijker om goede service te bieden aan je klanten. Dit verhoogt niet alleen de kans dat ze voor je kiezen, maar ook dat ze nog een keer bij je terugkomen bijvoorbeeld.
Stap 6 – Onderscheidend vermogen
Het wordt vandaag de dag steeds belangrijker om je te onderscheiden. Het is daarom dus ook belangrijk om het onderscheidend van je concurrenten in kaart te brengen. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag ‘waarom kiezen ze voor de concurrent?’ Kijk goed naar wat je concurrenten allemaal doen om zich te onderscheiden van de rest, zodat ook jij kunt kijken of dit iets is wat binnen jouw strategie past.
Maak je eigen plan
Nu je precies weet wat je concurrentie doet, is het zaak om je eigen plan te maken. Dat wil zeggen dat je gaat kijken naar welke producten of diensten je in de markt wilt gaan zetten en tegen welke prijs. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken over de service en beloftes die jij communiceert en dus ook belooft aan je klanten. Je zult zien dat wanneer je onderscheidend genoeg bent, je ook als startende ondernemer redelijk snel flinke stappen kunt maken. Belangrijk is daarom dus ook om de tijd te nemen voor het maken van een concurrentieanalyse.
https://www.ondernemersblog.nl/blog/concurrentieanalyse-maken/