Bedrijfsplan opstellen? Volg dan deze 7 stappen


Wanneer we het hebben over het starten of laten groeien van je onderneming, dan is een bedrijfsplan opstellen een ontzettend belangrijk onderdeel van dit traject. Omdat we ons goed kunnen voorstellen dat het voor vooral beginnende ondernemers een uitdaging is om te weten waar ze allemaal rekening mee moeten houden bij het opstellen van een bedrijfsplan, leggen wij het je in 7 relatief eenvoudige stappen. Belangrijk om te weten, is dat je natuurlijk wel zelf verantwoordelijk bent voor het ten uitvoer brengen, om uiteindelijk ook succesvol te worden. Het enige wat we je wel kunnen beloven, is dat je met onze hulp in staat zult zijn om een solide basis te leggen voor jouw onderneming en jouw zakelijke doelen te bereiken.

Wat staat er in een bedrijfsplan?

Voor we verdergaan met het behandelen van de verschillende stappen voor het opstellen van een bedrijfsplan, is het goed eerst even in het kort te bespreken wat nu eigenlijk allemaal in zo’n plan moet staan. Allereerst is het belangrijk om in dit plan duidelijk en kort bondig op te nemen wat je plannen zijn en hoe je deze vervolgens wilt realiseren. Natuurlijk doe je dit per onderdeel afzonderlijk, zodat je de verschillende facetten van het bedrijfsplan duidelijk en overzichtelijk uit kunt werken. Wat ook goed is om te weten, is dat een bedrijfsplan niet in beton gegoten is. Dat wil concreet zeggen dat je dit plan meermaals kunt gebruiken en gaandeweg ook aan kunt en zelfs moet passen om doelen te kunnen behalen.

In 7 stappen een succesvol bedrijfsplan opstellen

Om ervoor te zorgen dat je precies weet wat je doelen zijn en nog belangrijker, hoe je voornemens bent deze te gaan behalen, is een bedrijfsplan opstellen een absolute must. Hierin neem je namelijk ieder onderdeel afzonderlijk onder de loep en kijk je bijvoorbeeld naar hoe je dingen het beste vorm kunt geven. Om je een duidelijk beeld te geven hoe jij je eigen bedrijfsplan kunt maken en opstellen, hebben wij 7 stappen voor je, waarmee dit voor zowel een beginnende ondernemer, als de wat meer ervaren ondernemer, goed uit te voeren is.

1. Onderzoek de markt

De eerste stap naar een succesvolle onderneming is natuurlijk het onderzoeken van de markt. Je wilt namelijk wel weten wie je doelgroep is, wat je concurrenten zijn en op basis daarvan kijken of jouw product of dienst hierop aansluit en kans van slagen heeft. Het doen van zo’n onderzoek lijkt vaak enorm ingewikkeld, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Handig is om bijvoorbeeld te beginnen met het doen van ‘deskresearch’. Je kijkt dus gewoon vanachter je pc of laptop welke potentiële klanten er allemaal zijn, wie zich nog meer in deze branche begeven en eventueel cijfers van het CBS.

Nadat je dit hebt gedaan, is het zaak deze cijfers onder te loep te nemen, zodat je een duidelijk beeld kunt vormen van hoe de situatie nu daadwerkelijk is. Nadat je dit hebt gedaan, is het tijd voor een wat diepgaander onderzoek. Dit kun je doen door bijvoorbeeld mensen in je omgeving te vragen hoe ze over je product of dienst denken en of ze toegevoegde waarde zien. Daarbij is het wel belangrijk dat je de juiste mensen aanspreekt, aangezien je anders geen ‘eerlijke’ gegevens krijgt.

Naast deze vormen van onderzoek, kun je natuurlijk ook een (online) enquête houden, zodat je van zoveel mogelijk mensen input krijgt. Alle informatie die je krijgt, kun je dan vervolgens gebruiken om te bepalen hoe de markt eruit ziet.

2. Concurrentieanalyse

In een goed bedrijfsplan moet natuurlijk ook een concurrentieanalyse worden opgenomen. Deze lijkt in de basis om de marktanalyse, maar richt zich in tegenstelling tot de markt en soort concurrenten, nu daadwerkelijk inhoudelijk op je concurrentie. Daarbij ga je kijken naar het aanbod dat zij bieden en ook op welke manier ze hun product of dienst in de markt zetten en tegen welke prijs.

Door dit voor jezelf helder te krijgen, kun je bepalen of het mogelijk is om je concurrentie. Het is daarom dus ook om even terug te komen op eerder genoemde punt, belangrijk je bedrijfsplan regelmatig onder de loep te nemen. Naarmate je groeit en ook je concurrenten zich verder ontwikkelen, is het opnieuw doen van een concurrentieanalyse dus enorm belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er zich allemaal afspeelt in de markt.

3. Hoe onderscheid jij je (USP)

De kans dat je met een product of dienst komt waarvan er al meerdere zijn, is vrij groot. Niets mis mee natuurlijk, maar wel belangrijk om ervoor te zorgen dat jij jezelf weet te onderscheiden. Denk daarom tijdens het opstellen van een bedrijfsplan goed na over je USP’s en bekijk ook hoe die van je concurrenten eruitzien. Stel dat zij binnen twee werkdagen kunnen leveren, dan doe jij er goed aan om ervoor te zorgen dat je dit binnen één dag lukt. 

Grote kans dat je op deze manier wat klanten ‘afsnoept’ van je concurrenten. Kijk daarnaast ook kritisch naar de punten waarop jij je wel of juist niet wilt onderscheiden. Prijs is bijvoorbeeld ontzettend leuk, maar wat nu als dit je marges dusdanig onder druk zet, dat dit een negatief effect heeft op je bedrijfsresultaten. Dan is omzet ontzettend leuk, maar geld overhouden is natuurlijk wel belangrijk.

4. Wie is je doelgroep?

Om je product(en) of dienst(en) aan de man te kunnen brengen, is het wel handig te weten wie je doelgroep is aan wie jij kunt verkopen. Voor wie doe je het en voor wie los je eventueel een bepaald probleem op met je product of dienst? Zorg ervoor dat je dit helder hebt en is opgenomen in je bedrijfsplan, zodat je dit kunt gebruiken om je doelgroep ook daadwerkelijk te kunnen bereiken. Hoe je dit doet, vertellen we je natuurlijk ook!

5. Marketingplan

Je product of dienst kan nog zo goed zijn, maar het bereiken van je potentiële klanten is natuurlijk niet iets dat vanzelf gaat. Het is dus belangrijk om een goed marketingplan te maken, waarin je precies beschrijf op welke manier jij je doelgroep wilt bereiken. Dit is tijdens een bedrijfsplan opstellen dan dus ook een ontzettend belangrijke stap, die het verschil kan maken tussen een succesvolle onderneming of niet.

Belangrijk is alleen wel dat marketing meer is dan alleen reclame en je dus ook werkt aan bijvoorbeeld branding van je bedrijf. Wat belangrijk is, is om voor jezelf een mix te maken van de volgende 4 onderdelen waar jij je als ondernemer op moet richting:

  • Product – Welk product ga je verkopen en waarom zouden mensen dit van je (moeten) kopen?
  • Prijs – Voor welke prijs wil jij je product aan de man brengen?
  • Promotie – Wat doe je om je product onder de aandacht te brengen?
  • Plaats – Welke manieren wil je inzetten om je producten te verkopen (webshop, winkel of tussenhandel)

6. Financiële analyse

Een goed bedrijfsplan opstellen doe je natuurlijk door alle facetten stuk voor stuk door te nemen. Hier hoort natuurlijk ook een financiële analyse bij. Het enige voordeel dat je wel hebt, is dat wanneer je geen externe investeerders nodig hebt of zoekt, je dit een stuk beknopter kunt houden, dan wanneer dit wel het geval is. Begin bijvoorbeeld met het startkapitaal dat je denkt nodig te hebben op basis van investeringen die gedaan moeten worden. 

Kijk daarbij ook goed naar je marges en bepaal voor jezelf welke kosten je hebt op basis van inkoop, vergunningen, verzekeringen, huur en misschien zelfs wel personeel. Op basis daarvan heb je voor jezelf een goed beeld van wat de huidige situatie is en kun je dus ook veel beter inschatten hoe levensvatbaar je onderneming is.

7. Maak een samenvatting en evalueer

Tijdens de eerste stappen van het opstellen van een bedrijfsplan, ben je dieper ingegaan op alle facetten die belangrijk zijn. Om het voor jezelf overzichtelijk te houden en ook zeker te weten dat je niets bent vergeten, is het goed om een samenvatting te maken van hetgeen wat je nu op papier hebt staan.

Nadat je dit hebt gedaan, is het belangrijk dit bedrijfsplan regelmatig te evalueren om te kijken of hetgeen wat je hebt onderzocht nog steeds het geval is. De markt kan bijvoorbeeld dusdanig veranderen dat je bijvoorbeeld een compleet andere doelgroep moet targetten dan voorheen. Schaaf je bedrijfsplan dus waar nodig bij, zodat je zeker weet dat je de juiste koers blijft varen met je bedrijf.



https://www.ondernemersblog.nl/blog/bedrijfsplan-opstellen/