Alweer controle bij de zelfscankassa? Mogelijk vindt AI je gedrag verdacht


“Cashierless supermarket self-checkout” by CoCreatr is licensed under CC BY-SA 2.0

“Er komt meer cameratoezicht in alle winkels en er komen meer en slimmere steekproeven bij zelfscankassa’s”, las ik bij PrivacyNieuws. Men citeert supermarktketen Jumbo, dat AI-technologie wil gaan inzetten voor gerichte steekproeven bij de zelfscankassa. Hoe zinnig is dat?

Vrijwel alle supermarkten hebben zelfscankassa’s. Dat scheelt immers een hoop geld aan salarissen voor cassières (m/v/x), maar je krijgt er wel meer winkeldiefstal voor terug. Daar moet technologie dan een oplossing voor bieden, en het breed gedragen gevoel is dan dat een steekproef gebaseerd op willekeur niet goed genoeg werkt. Daarom de greep naar AI.

Het lijkt erop dat men niet gaat controleren op kenmerken van de persoon, maar op gedrag:

Retaildeskundige Eelco Hos legde begin dit jaar in het Brabants Dagblad uit hoe dit soort AI-controlesystemen eruit kunnen zien. Camera’s zouden kunnen checken wat de klant koopt en scant. Als een product dan niet wordt gescand, vraagt het zelfscanapparaat de klant om dat alsnog te doen. Een andere mogelijkheid is dat een medewerker door de computer wordt gewaarschuwd als iemand niet alles afrekent. Een camera bij de kassa maakt dan een foto van de winkelmand aan de kassa.

Deze aanpak heeft in ieder geval niet het nadeel dat men gaat proberen een AI te leren hoe “een gemiddelde winkeldief” eruit ziet – een fundamenteel onjuiste aanpak. Het leidt natuurlijk wel tot een enorme berg aan extra camera’s, en het trainen van een model dat scant wat iemand uit het rek pakt is ook niet triviaal (denk aan terugleggen of 2 stuks pakken, of een donkere verpakking in de hand van een persoon van kleur).

De geciteerde zorg van Bits of Freedom is inderdaad niet onterecht:  “Je hoeft maar een verkeerde beweging te maken en je kunt onterecht als verdacht worden aangemerkt.” Als de camera niet helemaal goed ziet welk product je pakt, dan zal de kassa een discrepantie zien tussen jouw mandje en de werkelijkheid in het systeem, en dat pakt altijd in het nadeel van de klant uit. De Jumbo heeft hier nog geen nadere uitleg over gegeven.

Arnoud
PS: Lezen hoe het wel moet? Mijn boek AI and Algorithms gaat in detail in op de juridische en ethische randvoorwaarden van inzet van AI.



https://blog.iusmentis.com/2024/02/22/alweer-controle-bij-de-zelfscankassa-mogelijk-vindt-ai-je-gedrag-verdacht/